27 sierpnia 2021
ROZWÓJ

Szkoła ponownie, czy szkoła od nowa? - Jędrzej Witkowski i Artur Racicki 25#

patron główny

Posłuchaj

Słuchaj również na

Zobacz rozmowę

Słuchaj również na

Przeczytaj

Szkoła ponownie, czy szkoła od nowa? Jak wygląda powrót uczniów do szkoły stacjonarnej?

Już we wrześniu uczniowie w całej Polsce wrócą do szkół stacjonarnym po edukacji zdalnej. Podejmuje się dyskusje związane z tym, co zrobić, aby system edukacji funkcjonował w sposób jak najbardziej zbliżony do tego przed pandemią. Wiele mówi się także o tym, czy powrót uczniów do szkół stacjonarnych nie stanie się przyczyną kolejnej fali pandemii? Jednak nie możemy oprzeć się wrażeniu, że pomija się temat długofalowo najistotniejszy – stan emocjonalny dzieci po powrocie do szkoły z trwającej rok edukacji zdalnej. 

Temat podjęła fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, która stworzyła raport  “Szkoła ponownie czy szkoła od nowa?”. Raport jest kolejnym z działań podejmowanych przez fundację w odpowiedzi na kryzys edukacji spowodowany pandemią koronawirusa i stanowi wkład w dyskusję o przyszłości polskiej szkoły. Badanie, w którym wzięło udział prawie 4 000 uczennic i uczniów oraz ponad 1 600 nauczycielek i nauczycieli, pozwala na sformułowanie wielu ważnych stwierdzeń dotyczących obecnej sytuacji w szkołach.

Jakie emocje towarzyszą uczniom po powrocie do szkoły? Uczniowie po zapytaniu o wskazanie uczuć, które związane są ze zbliżającym się wrześniem odpowiedzieli zgodnie: stres, niepewność, strach i zniechęcenie. Jakie konsekwencje będzie to za sobą niosło? W jaki sposób dorośli powinni pomóc najmłodszym? Jak do tych przerażających danych odnoszą się pedagodzy? Co jest ważne dla uczniów, ale również dla nauczycieli w procesie powrotu do szkoły? Czego potrzebują, aby odnaleźć się w nowej sytuacji? 

“Braki programowe można nadrobić w przyszłości. Aktualne problemy emocjonalne uczniów należy rozwiązać w trybie pilnym. Uczniowie potrzebują wsparcia bardziej psychicznego niż dotyczącego nauki” – cytat, który znajdziemy w raporcie Centrum Edukacji Obywatelskiej daje do myślenia i nawołuje do przyjrzenia się bliżej kondycji psychicznej najmłodszych pokoleń.

W najnowszym odcinku Impact The Future skupimy się na przyszłości edukacji w Polsce. Gościem 25 odcinka serii jest  Jędrzej Witkowski

, Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – największej edukacyjnej organizacji pozarządowej w Polsce. Centrum Edukacji Obywatelskiej to organizacja z 27 letnim doświadczeniem, której celem jest zaangażowanie uczniów i uczennic w swoją edukację, a przez to sprawienie, że lepiej poradzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Misja CEO realizowana jest poprzez programy, które rozwijają wiarę we własne możliwości, otwartość oraz krytyczne myślenie, uczą współpracy i odpowiedzialności, zachęcają dzieci i nastolatków do zaangażowania w życie publiczne i działania na rzecz innych.

 

Author

Artur Racicki Seryjny Przedsiębiorca
Artur Racicki Seryjny przedsiębiorca

Wspiera i prowadzi projekty startupowe zaangażowane społecznie (głównie cleantech) – poprawiające przez innowacje jakość życia, rozwiązujące problemy cywilizacyjne. Obecnie zaangażowany w spółki:

  • SEEDiA – obszar smart city
  • Fair Water – odsalanie wody,
  • FCAPP – organizacja eventów sportowych,
  • Social Kiwi – agencja social media.

Autor podcastu “Impact The Future” – gdzie rozmawia z innowatorami i ekspertami zmieniającymi świat na lepszy.

Absolwent studiów MBA w Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie obecnie gościnnie wykłada “Transfer innowacji ze startupu do korporacji”. W 2015 roku otrzymał z rąk Prezydenta Akademii nagrodę absolwenta roku “Lew Koźmińskiego”. Posiada doświadczenie we współpracy z inwestorami, w tym z funduszami Venture Capital.

więcej na racicki.com